روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان

استمنا در کودکان
نویسنده : لیلا شیاسی - ساعت ٧:٠٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٥ دی ،۱۳۸٩
 

                  

کودکان بر اساس غریزه کنجکاوی خویش به همه چیزهایی که موضوعیت دارد و پیرامون آنهاست، علاقمند می شوند که تقریباً یا از آنها اطلاعی ندارند و یا دانش آنها در آن موارد اندک است. کنجکاوی کودکان اگر به طریق صحیح هدایت شود، پایه های اولیه ساختمان معرفت و دانش را بنا می کند و چنانچه با بی قیدی و بی مسئولیتی والدین و اطرافیان مواجه گردد به مسیرهای نامطلوبی منجر خواهد گردید؛ چون غالباً کودکان بر اساس تشخیص خود عمل  می کنند که نتیجه آن همیشه مقرون به صحت و سلامت نخواهد بود.

بعضی از بچه ها وقتی تنها می شوند یا حوصله شان سر   می رود، با بازی کردن با اندامها و اعضای بدنشان خود را سرگرم می کنند. بنابراین بهتر است کودکان تنها و بدون برنامه نباشند. 

این رفتار نشانه ی اضطراب است. هیجان کودک گاهی موجب می شود که انگشتان خود را به دهان ببرد یا یقه لباس خود را بجود و یا به اندام تناسلی خود دست بزند. بازداشتن کودک از این عمل با ملایمت و برخورد مؤثر تربیتی اولین اقدام قاطعی است که باید به عمل آورد.

 چنین کودکی را باید اغلب اوقات مشغول نگه داریم.       می توان او را با کارهای هنری مشغول کرد که از انگشتان دست استفاده می شود و از اشیا و بازیهای پرنشاطی بهره گرفت که در موقع اضطراب و هیجان با آنها بازی کند. باید زمان بیشتری را نیز صرف گفت و گو با این کودکان کنیم و از مشکلاتشان بیشتر مطلع شویم. همچنین ورزش کردن برای این کودکان بسیار مفید است و باعث می شود که هیجانات از طریق فعالیتهای جسمانی تخلیه شود.

 

 منابع:

فردوسی، سیما. پاسخ به والدین، انتشارات صابرین، ١٣٨٨.

تنه کار، محسن. هدایت صحیح غرایز جنسی فرزندان، انتشارات نجابت، ١٣٨۵.


 
comment نظرات ()

 
تلنگر
نویسنده : لیلا شیاسی - ساعت ٥:٤٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٠ دی ،۱۳۸٩
 

 

  این چه حرفی است که در عالم بالاست بهشت

   هرکجا حال خوشی هست همانجاست بهشت

   از درون دل ما هست جهان چون دوزخ 

    گر درون تیره نباشد همه دنیاست بهشت تشویق


 
comment نظرات ()

 
" کودکان تیزهوش و با استعداد "
نویسنده : لیلا شیاسی - ساعت ٥:٢٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٠ دی ،۱۳۸٩
 

  شناخت کودک با استعداد:

      

کودک با استعداد در رویارویی با موقعیتها و اطلاعاتی که غیرمعمول و مبهم اند و در ظاهر تناسبی با یکدیگر ندارند احساس راحتی می کند و به آسانی سازگاری می یابد. او از هرگونه تمرین مغزی و چیستان لذت می برد و حتی برخی از آنها برای او بسیار ساده است. کودک با استعداد همیشه به سرعت یاد می گیرد و می تواند آنچه را که یاد گرفته است به طور بسیار وسیعی به کار گیرد. او اطلاعات را با کارآیی، سرعت، و انعطاف پذیری بسیار بالا پردازش می کند و همیشه راهبردها (استراتژی) و برنامه ریزی را برای استفاده از اطلاعات به خوبی به کار می گیرد.

شکی نیست که برنامه های آموزشی جهشی مفید است؛ کودک با استعداد در برخورد با تکالیف کلاسی که برای او بسیار راحت است، کسل و سرخورده می شود ودر کلاس دردسر ایجاد می کند، صرفاً به این دلیل که دروس معمولی او را برنمی انگیزند. در این صورت ممکن است لازم باشد کودک مستعد شما یک یا چند کلاس را به صورت جهشی طی کند تا بتواند همراه بچه هایی که از نظر سنی دو سال جلوتر از او هستند روی درسها کار کند.چشمک

 چگونه مشوق استعداد سرشار در کودک خود باشیم:

* وقت آزادی را برای بازی در نظر بگیرید و همیشه مزاحم کودک خود نشوید، بیشتر مشاهده و کمتر دخالت کنید.

* زمینه های فعالیتی را فراهم آورید که در آنها می توان ترتیبی داد تا کودک بیشتر تشویق به دخالت و درگیر شدن گردد.

* به جای اسباب بازی های پیچیده، اسباب بازی های ساده ای تهیه کنید که با قوه تخیل کودکتان تکمیل می شوند.

* کودک خود رابه بازی در بیرون از منزل تشویق کنید تا با دنیای طبیعت در تماس باشد و فرصتی برای بازی با شن، خاک، آب و هوا داشته باشد.

* نمونه هایی از کارهای واقعی در اختیار کودک خود بگذارید تا بتواند از آنها تقلید کند؛ اجازه دهید در گردگیری، شستن ظرفها و پخت و پز به شما کمک کند؛ این فعالیت ها جزیی از بازی های او می شوند و به او کمک می کنند چیزهایی در مورد زندگی بیاموزد.

* امکان فعالیت های هنری را که به کودکان امکان      می دهند احساسات خود را به راحتی اظهار کنند، مثل نقاشی با انگشت، قلم مو، یا اسفنج ؛ با استفاده از رنگهای جذاب و درخشان فراهم آورید. این کار نه تنها به کودکتان کمک می کند احساسات خود را بیان کند، بلکه چیزهایی در مورد رنگها به وی می آموزد.

* به کودکتان بیاموزید افکار، کشفیات، و سؤالات خود را روی کاغذ یا نوارهای صوتی یا تصویری ضبط کند.

* برای کودک خود داستان بخوانید، بخصوص داستانهایی که پرورش دهنده قوه تخیل کودک است.

* میزان وقتی را که کودک شما صرف تماشای تلویزیون، نوارهای ویدئویی، بازیهای رایانه ای و فیلم می کند محدود نمایید( کارشناسان معتقدند که روزی یک ساعت تماشای تلویزیون برای یک کودک خردسال کافی است. در غیراین صورت زمانی که بایستی صرف بازی های فعال، اکتشاف و برقراری ارتباط شود، هدر می رود و ممکن است رشد تمام عیار کودک شما را محدود سازد).

برگرفته از کتاب "همه کودکان تیزهوشند اگر..."  نوشته: دکتر میریام استاپرد            ترجمه: دکتر سهراب سوری ، امیر صادقی بابلان

 


 
comment نظرات ()