روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان

استمنا در کودکان
نویسنده : لیلا شیاسی - ساعت ٧:٠٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٥ دی ،۱۳۸٩
 

                  

کودکان بر اساس غریزه کنجکاوی خویش به همه چیزهایی که موضوعیت دارد و پیرامون آنهاست، علاقمند می شوند که تقریباً یا از آنها اطلاعی ندارند و یا دانش آنها در آن موارد اندک است. کنجکاوی کودکان اگر به طریق صحیح هدایت شود، پایه های اولیه ساختمان معرفت و دانش را بنا می کند و چنانچه با بی قیدی و بی مسئولیتی والدین و اطرافیان مواجه گردد به مسیرهای نامطلوبی منجر خواهد گردید؛ چون غالباً کودکان بر اساس تشخیص خود عمل  می کنند که نتیجه آن همیشه مقرون به صحت و سلامت نخواهد بود.

بعضی از بچه ها وقتی تنها می شوند یا حوصله شان سر   می رود، با بازی کردن با اندامها و اعضای بدنشان خود را سرگرم می کنند. بنابراین بهتر است کودکان تنها و بدون برنامه نباشند. 

این رفتار نشانه ی اضطراب است. هیجان کودک گاهی موجب می شود که انگشتان خود را به دهان ببرد یا یقه لباس خود را بجود و یا به اندام تناسلی خود دست بزند. بازداشتن کودک از این عمل با ملایمت و برخورد مؤثر تربیتی اولین اقدام قاطعی است که باید به عمل آورد.

 چنین کودکی را باید اغلب اوقات مشغول نگه داریم.       می توان او را با کارهای هنری مشغول کرد که از انگشتان دست استفاده می شود و از اشیا و بازیهای پرنشاطی بهره گرفت که در موقع اضطراب و هیجان با آنها بازی کند. باید زمان بیشتری را نیز صرف گفت و گو با این کودکان کنیم و از مشکلاتشان بیشتر مطلع شویم. همچنین ورزش کردن برای این کودکان بسیار مفید است و باعث می شود که هیجانات از طریق فعالیتهای جسمانی تخلیه شود.

 

 منابع:

فردوسی، سیما. پاسخ به والدین، انتشارات صابرین، ١٣٨٨.

تنه کار، محسن. هدایت صحیح غرایز جنسی فرزندان، انتشارات نجابت، ١٣٨۵.


 
comment نظرات ()