روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان

کودکان بیش فعال
نویسنده : لیلا شیاسی - ساعت ٤:٢٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۸ مهر ،۱۳٩٠
 

"مدیریت رفتارهای شایع در کودکان بیش فعال"

 

به نظر میرسد این کودکان بیشتر اختلال در عملکرد ( performance ) دارند تا مشکلات دانشی یا مهارتی  (skill & /or knowledge ) این کودکان نمی دانند کجا چه رفتاری  باید بکنند .

بارکلی معتقد است باید پیامد نتایج کارهای آنها :

  • ·        فوری باشد
  • ·        مشخص باشد
  • ·        اختصاصی باشد
  • ·        مداوم باشد

همیشه باید تشویق بر تنبیه مقدم باشد

والدین باید بتوانند مشکلات را پیش بینی کرده و برای آن طرحی داشته باشند

 

                  

                                                      

                                      

 

باید به یاد داشته باشیم :

  • ·        این کودکان کوچکتر از سن خود رفتار می کنند
  • ·         فراموشکارند
  • ·        در انحام کارها بی نظم هستند
  • ·         به راحتی نمیتوانند انضباط را یاد بگیرند
  • ·         اهل بحث و جدلند
  • ·        بدون آنکه به عاقبت کارشان بیندیشند عمل میکنند پس باید محیط دارای قوانینی روشن با سیستم تقویت منظم و تشویق و تنبیه مشروط ، همراه با پذیرش فردی و انعطاف پذیری مناسب باشد .

 

آنها میتوانند یاد بگیرند جبران کنند اما این کار زمان میبرد

 

انتظارات والدین و آموزگاران باید متناسب باشد و برای حل مشکلات موجود از خودشان کمک بخواهیم ضمن آنکه رفتارهای مطلوب را در محیطی دوستانه آموزش داده ایم .

  

کودکان و نوجوانان بیش فعال، همواره نیازمند:

  • ·        ساختار
  • ·        قواعدی واضح و روشن
  • ·        توافق و سازگاری
  • ·        تقویت
  • ·        نتایج منطقی
  • ·        همدلی
  • عشق و محبتی بدون شرط

 

 

 

فراموش کاری

  • ·        از یک لیست نوشتاری استفاده کنید
  • ·        از یادداشت بهره برید
  • ·        کمکش کنید تا استفاده از آن را شروع کند و چگونگی کاربردش را به او بیاموزید
  • بپرسید که آیا کمکی می خواهد؟

 

 

 

مشاجره کردن

  • ·        تخلف های کوچک را نادیده بگیرید
  • ·        از کشمکش فاصله بگیرید
  • ·        زمان و فضای مناسب به او دهید تا آرام شود
  • ·        نتایج مطلوب را تحمیل کنید

 


 
comment نظرات ()